fredag 15 januari 2010

Första veckorna på heltid

Nu är vi barnlediga för var sitt barn och tanken är att en av oss ska använda sin tid till husbygget. I praktiken blir det så att jag bygger fram tills huset är uppvärmt och Anna ägnar sig åt målningsarbete sen (hoppas vi hinner så långt innan 1 mars då Anna börjar jobba).

Vår första vecka nu efter julhelgerna fungerade bra, jag jobbade i snitt 8h/dag även om det ju var lite kallt (-24 som kalllast men oftast kring -20). Nu har andra veckan gått och det gick betydligt sämre, detta pga att båda bilarna har besiktats och Ingrids födelsedag firas vid tre olika tillfällen (för släkten, den riktiga dagen, för dagiskompisarna). Ska ta revansch nästa vecka...


Det jag gjort hittills är att försöka avsluta alla projekt som nästan är färdiga. Det känns jätteskönt att veta att man har en heldag i morgon också så att man kan göra färdigt saker ordentligt innan man lockas att påbörja något nytt. Enda gången jag inte lyckades var då Annas kusin Jonas var här, först drog vi iof el till källarspottarna (i -20 grader) men sen kunde jag inte låta bli att börja med uppregling till golvvärmeplåtarna (se bild).

Iaf en dag totalt har jag ägnat åt beställning av värmesystemet, vi hittade golvvärmeplåtar för 29 kr/st (vanligt pris kring 50 kr), tekniktank med shunt, reglercentral och solvärmekulvert mm för 30 000 och golvvärme med pump och alla tillbehör (10 slingor, slang till 8 av dem) för knappt 25 000. Allt är beställt och på väg! (lån på knappt 500 000 också på väg, med det är vi totalt uppe i en miljon men vi kommer nog att behöva några hundra tusen till...)

Mari har målat ett första lager rött på vår ytterdörr och det ser mycket bra ut!





Sören från Vårdinge el (som helt klart måste vara traktens bästa och absolut schysstaste elektriker) var här och sågade INTE mina "spottlådor" :-) helt och hållet iaf. Sa bara att "det var en mycket ovanlig lösning" och att jag borde förlänga rören så att man kommer åt dem från hålet. Jag har ju eftersträvat att få så korta ledningar med 12V som möjligt eftersom jag läst att Post- och Telestyrelsen ogillar längder på över 2 m eftersom de strålar för mycket (elektromagnetisk strålning), för att transformatorerna inte ska bli överhettade har de fått sig en stor låda att bo i.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar