onsdag 3 mars 2010

Entrédörren på plats! (och 2,5 ton pellets)

Förmiddagen gick åt till att få in 2,5 ton pellets i källaren, fick som vanligt köra sista biten själv eftersom snön och vår backe samarbetar emot oss. På em kom snickarschneider och satte in vår nya entrédörr! (och jag måste ju titta så att de gör rätt så min tid gick också åt :-) Glad att jag inte gjorde det själv (som Tobias tyckte) eftersom de hade en del problem att få in den i mitt exakt gjorda hål (behövde bara sågas lite i toppen och hyvlas lite i ett hörn).

Foder ska förståss dit men först måste jag skumma (isolera springan karm-vägg) och eftersom jag använder miljövänligt skum måste jag vänta tills det blir >5 grader varmt...

Bert Enge som jag köpt pelletspannan av var här och justerade in den, hade också en del bekymmer, bl.a. med att draget i min 7 m höga skorsten är lite för bra så jag får släppa ner några tegelstena i den eller nåt ;-) Mjukvaran i brännaren uppdaterad vilket innebar den direkta förändringen att askskrapningen inte låter så mycket längre...


4 kommentarer:

  1. Gick det inte att justera dragregulatorn så att draget minskade? Jättefin dörr ni har! Visst är det skönt att pelletsen värmer flera gånger, när man bär in och när man eldar den, lycka till!

    /Mattias

    SvaraRadera
  2. Jag är inte nöjd med det primitiva sätt som dragregulatorn justerar draget på, nu är den rätt ställd och då viner det ut säkert 5 l. uppvärmd luft/sekund, dygnet runt...

    SvaraRadera
  3. Var får pannan luften från? Kan du dra in uteluft till både brännaren och dragregulatorn på något fiffigt sätt? Då slipper du kanske elda för kråkorna i onödan

    SvaraRadera
  4. Du får bygga ett litet pannrum runt pannan så slipper du det, å andra sidan får du då inte nytta av strålningsvärmen vid eldningen.... Och du, det är bra med ventilation, huset mår bra av det!

    /Mattias

    SvaraRadera