torsdag 11 februari 2010

Pannan på plats och nästan inkopplad, pärlspont kök färdigt

Jippiii!

Pannan på plats och saknar bara ett rör för att jag ska kunna värma källaren med pellets! Känns jättebra och som att vi kommer hinna torka och lägga golvet på plan 1 medan vädret är bra (låg luftfuktighet). Lite el och styrning behövs också men man kan ju alltid börja manuellt...
Anna har spikat färdigt pärlsponten i köket, hallen och toan kvar.

Stort tack till Börje och Jonas som varit här och lött hela dagen!



Lite rörig bild :-) Elslangarna ska till golvvärmegivarna, trappen kommer att gå ner så som spikläkten som slangarna hänger i.

 En pärlspont kvar i hörnet, måste köpa en bredare då det saknades 5 mm med de vi har :-(

7 kommentarer:

  1. Ett tips, montera gärna en dragregulator i rökröret så att du får ett konstant dra oberoende av årstid och temperatur. Du kommer att få läger förbrukning samt att skorstenen ventileras efter eldningen så att kondensbildningen blir minimal.

    Lycka till!

    /Mattias

    SvaraRadera
  2. Hej Mattias, kul att någon skriver!
    Det var med en dragregulator med pannan så den sitter redan där. Jag är dock skeptisk till att släppa ut min uppvärmda pannluft rakt ut så om det går mycket luft genom den kommer jag nog försöka strypa draget i skorstenen. Vill också (långt ner på listan, men dock) montera spjäll överst i skorstenarna men som går att öppna/stänga nerifrån.

    SvaraRadera
  3. Du kan få mycket tips på http://www.pellets.info angående pannan, brännaren och dragregulatorer. Lycka till!

    SvaraRadera
  4. Tycker inte att du ska montera ett spjäll, skorstenar mår bra av ventilation. Dessutom måste du ha drag när du ska elda, skulle spjällstyrningen strejka och brännaren startar så får du rökigt och kallt inne.... Kläderna torkar kanon i pannrummet när det är bra ventilation där, kom ihåg att du måste ha en ventil på glänt som har samma area som skorstenen, men det har säkert sotaren berättat för dig...

    /Mattias

    SvaraRadera
  5. Om spjället skulle strejka så är brännaren så intelligent så att den stänger av sig! Det märkte jag då jag glömde ta bort en plastpåse som jag tätade skorstenen med då jag värmde med el :-)

    SvaraRadera
  6. ... och jag vet inte hur det kommer gå men jag har ju FTx, alltså mekanisk från och tilluft... hoppas det kommer gå bra...

    SvaraRadera
  7. ... men om pannan inte går blir det kallt... grannen har FTx och då har de dragit en extra tilluftskanal till deras vedspis för att det inte ska ryka in pga för dåligt tilluftsflöde.

    SvaraRadera