torsdag 18 februari 2010

Huset värms med pellets!

I tisdags var Börje och Jonas här igen och vi lödde ihop pannan och tanken och trots att Anna var sjuk (sängliggande) och båda barnen tog mycket av min tid så var vi vid gott mod då vi började fylla på systemet med vatten vid femtiden. Jag visste att det hade varit klokt att vänta med ett nytt moment till nästa arbetsdag, men som så många gånger förut så är man ju ivrig och nyfiken på det nya...

Det uppdagades totalt fem st. läckor, de flesta (och allvarligaste) av dem berodde på att vi använder gamla grejer från rörmokarens lager, eftersom vi löder är det mycket känsligt om någon muff är oval ed, en propp som rörmokaren satt dit trots mina vilda protester var t.o.m. så rostig att det läkte rakt igenom. För varje läcka fick vi ju tappa ur lite vatten igen, löda om och sen fylla upp till nästa läcka...

Jonas och Börje ville ju inte överge projektet halvfärdigt så vi kämpade på med Gunnar ständigt på min arm och Ingrid glatt hoppande i vattnet och lycklig för att hon också fick göra som Findus (åka surfingbräda på skurborsten). Vid halv tio var det en liten läcka kvar men eftersom jag tog vatten från grannarna och inte ville störa dem längre gav vi upp och Jonas och börje åkte hem. Jag tätade läckan med en gummibit och en slangklämma, kopplade ström till golvvärmepumpen och elpatronen bara för att se (känna) att alla golvvärmeslingor blev varma och alltså inte frusit av kyla från plattan. Kom in före tolv men var då rätt slutkörd (inne en vända och tog hand om Gunnar som vaknat och spytt).

I går (ons) var jag hemma och vabbade eftersom Anna fortfarande var sängliggande. När barnen somnade kunde jag dock inte låta bli att gå upp och koppla ström till panna och styrning för det skulle ju vara så kul att värma med nya pannan... allt gick bra tills det var god fyr i brännaren och den meddelade "dåligt drag, kör med reducerad effekt". Det blev lite rökigt tills jag gav upp för kvällen vid nio, trodde det dåliga draget berodde på att det snöat igen.

I morse (torsdag) hittade jag en plastpåse i skorstenen som jag tryckt då jag värmde källaren med byggfläkt. När den var borta gick brännaren fint och jag har kört den hela dagen på full effekt. Tanken blev fulladdad efter tolv timmar och då hade källaren bara ökat tre grader, mycket betong och leca att värma upp... ska bli spännande och se om det hänt något till i morgon bitti. Har ju en idé om att källarens golvvärme ska räcka för att värma även entreplanet medan vi lägger golvvärme där.

1 kommentar:

  1. Grattis Torbjörn till pelletsvärmen! Själv monterade jag en fläktkonvektor i källaren för att få fart på luften och vilken effekt det blev! Varmt och gött med pellets! Lycka till, hoppas att alla läckor är tätade, det är inte kul att behöva tömma systemet...

    /Mattias

    SvaraRadera